4 Succesfactoren voor actieve en betrokken medewerkers!

HELP, mijn medewerkers zijn niet betrokken!! Ze leveren geen input, hangen achterover, het interesseert ze allemaal niets en ik moet overal achteraan…!!!!
Dit hoor en zie ik helaas maar al te vaak: overijverige leidinggevenden en afgehaakte medewerkers die rustig wachten tot “de baas” vertelt wat ze moeten doen. Bij het kleinste probleem verwachten ze dat “de baas” het oplost, eigen initiatief is zeldzaam.

Beste bazen, laat ik beginnen met het slechte nieuws: dit gedrag van medewerkers is mogelijk het gevolg van de manier waarop jullie leiding geven, besturen, coachen en jullie medewerkers ondersteunen.
Dat brengt ons direct ook bij het goede nieuws: jullie kunnen dit eenvoudig veranderen en zo, samen met jullie medewerkers, plezier hebben en effectief zijn.

Hoe? De 4 belangrijkste succesfactoren deel ik hieronder met jullie. Doe er je voordeel mee!

1. Maak je klant zichtbaar

Sommige medewerkers hebben nog nooit een klant “in het wild” gezien, anderen komen er af en toe eentje tegen, en veel medewerkers hebben geen idee wat er bij hun klanten leeft.
Medewerkers komen op hun werk om iets zinnigs te doen, om ergens aan bij te dragen. Niemand gaat naar zijn werk om zinloos bezig te zijn en/of voor ontevreden klanten te zorgen. Het is de kunst om medewerkers te betrekken bij de klant en zijn/haar wens. Het invulling geven aan de wens van de klant zorgt voor zingeving en waardering voor je werk. Daarom is het belangrijk dat medewerkers inzicht hebben in wie hun klant is, wat zijn/haar verwachtingen en wensen zijn en op welke manier de medewerker hieraan bijdraagt. Maak de relatie tussen het werk en de klantwens zo concreet mogelijk.
Een mooi voorbeeld heb ik afgelopen meivakantie ervaren. We hadden een vakantiehuisje geboekt en bij binnenkomst vonden we een kaartje van de dame die ons huisje had schoongemaakt. Via dit kaartje wenste ze ons een fijn verblijf en vroeg ze om feedback over hoe schoon het huisje was. Het kaartje was persoonlijk ondertekend. Fantastisch!! De schoonmaakster heeft de mogelijkheid direct feedback van haar klanten te ontvangen, wat mooie input voor verbetering is. Daarnaast is het voor haar een extra motivatie om het huisje mooi schoon te maken. Ze krijgt direct waardering van haar klant.

Deze directe relatie is helaas niet voor iedereen gemakkelijk te leggen. Gelukkig zijn er ook andere manieren. Nodig bijvoorbeeld eens wat klanten uit om te vertellen wat ze belangrijk vinden, of hoe ze de dienstverlening waarderen. Geef je klanten een gezicht en laat je medewerkers eens in gesprek gaan met je klanten. Ook het terugkoppelen van klantfeedback, zowel positief als negatief, aan de medewerkers wordt vaak vergeten. Een gemiste kans. Elke medewerker wil toegevoegde waarde leveren, een klant met een wens geeft die mogelijkheid.

2. Zorg voor heldere doelen

Helaas kom ik nog regelmatig in organisaties waar medewerkers geen idee hebben van de organisatiedoelen. Strategieën zijn geheim en doelen zijn iets van het management, niets voor medewerkers.
Om continu te kunnen verbeteren zijn doelen cruciaal! Zorg dat je team heldere doelen heeft die afgeleid zijn van de bedrijfsdoelstellingen en de klantwens. Zorg ervoor dat de doelen concreet zijn, haalbaar en ambitieus. Elke medewerker moet de doelen snappen en in staat zijn om zijn/haar bijdrage hieraan te overzien.
Geef je medewerkers inzicht in de status van hun doelen: liggen ze op schema, welke trends zien we en waar is extra aandacht nodig. Aan je medewerkers dan ook steeds de vraag wat ze komende periode gaan doen om de doelen te behalen. Actie!!

3. Deel verantwoordelijkheid

De verantwoordelijkheid voor het behalen van de doelstellingen moet bij de medewerkers liggen. Zij zullen die doelen moeten behalen en het is de taak van de leidinggevende om ze hier maximaal in te ondersteunen. Om dat te doen hebben medewerkers ook de bevoegdheid nodig om zelf invulling te mogen geven aan hoe ze dit doen (uiteraard binnen de door de organisatie aangeven kaders). Medewerkers die nadenken over hoe ze moeten werken om hun doelen te behalen en hier ook periodiek samen voor gaan zitten, zullen in actie komen en continu verbeteren!
Neem nou die schoonmaakster van het vakantiehuisje: die voelt zich direct verantwoordelijk voor de huisjes die zij schoonmaakt. Niet haar manager, die de huisjes misschien controleert, is verantwoordelijk, maar de medewerker zelf.

4. Los geen problemen op

Leidinggevenden zijn vaak geneigd de problemen voor hun medewerkers op te lossen. Leidinggevenden vinden het fijn om antwoorden te geven en mensen te helpen.
Stel in plaats daarvan vragen aan je medewerkers, en help ze zo zelf het probleem op te lossen. Zet ze in de actieve stand! Moedig ze aan initiatief te nemen en zo hun doelen te behalen. Zij zijn de specialisten op hun vakgebied, laat ze hun kennis en ervaring gebruiken en zelf de leiding nemen!

Als je met deze 4 punten aan de slag gaat, zal je zien dat de houding van je medewerkers verbetert. Uiteindelijk ga je dit ook terug zien in de resultaten van je team/organisatie.
Je creëert een win-win-win situatie:
• Je medewerkers hebben meer plezier in hun werk
• De resultaten van je team/organisatie verbeteren
• Als leidinggevende heb je meer tijd voor belangrijke zaken

Wil jij ook meer uit je team halen, je team- en organisatieresultaten verbeteren en tijd over houden voor belangrijke zaken?
Volg onze Lean Black Belt training en wordt dé Lean leider, dan ben je pas een echte BAAS!
Klik hier voor meer informatie over onze Lean Black Belt training.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *