Beste Lean & Scrum opleider van Nederland

Ed Slatman

Geschreven door

Ed Slatman

Trainer & Consultant, Lean Black Belt

Geschreven door

Pieter van Sligtenhorst

Trainer en consultant, Lean Black Belt

Continu verbeteren

Continu verbeteren of doelloos dobberen

In ons dagelijks werk komen wij bij allerlei bedrijven over de vloer. Zij vragen ons om hen te ondersteunen bij het op gang krijgen en borgen van continu verbeteren. Op de één of andere manier lukt het hen nog niet om de medewerkers goed te stimuleren om blijvend te verbeteren. Gevolg is dat men terugvalt in het ‘oude’ gedrag. Wij zien een aantal oorzaken terugkomen.

In de vorige blog hebben wij stil gestaan bij de randvoorwaarden om een team goed te laten samenwerken. Natuurlijk zijn er nog meer oorzaken die we in onze praktijk hebben gezien. Zeker als het gaat om het sturen op doelen. Zoals beloofd, komen wij daar nu op terug! Lees hier hoe je heldere doelen stelt.

Het team heeft geen doelen, lees hier hoe je heldere doelen stelt en ga continu verbeteren

Wij zien regelmatig dat teams helemaal geen doelen hebben op het werk waar zij dagelijks mee bezig zijn. Gevolg is dat het altijd goed “of” fout is, of we vinden er helemaal niets van… Kortom een referentiekader ontbreekt. Goed gestelde doelen geven richting en zijn een voorwaarde om te kunnen leren, succes te vieren en te sturen. Dus noodzakelijk voor continu verbeteren. Er zijn, in onze ogen, drie belangrijke factoren om doelen effectief te laten zijn.

1. Doelen moeten beinvloedbaar zijn

Regelmatig komen wij teams tegen met doelen, waar zij geen of zeer weinig echte invloed op hebben. Zorg ervoor dat je met het team doelen stelt, die gaan over het dagelijks werk. Blijf weg van ‘hoog over’ organisatiedoelen, houdt het dicht bij de dagelijkse praktijk. Denk hier aan kwaliteit van het werk, doorlooptijd van het werk, de tevredenheid van het team. Dat wat nodig is om continu verbeteren aantrekkelijk te maken.

2. Stel haalbare doelen

De doelen die jullie stellen mogen best ambitieus zijn, en maak ze wel zo dat ze haalbaar zijn. Niets is zo demotiverend als een doel wat je nooit kunt halen, toch? Dus zorg dat ze SMART zijn en natuurlijk waarde opleveren voor de klant en het team. Om lange termijn doelen te kunnen halen, betekent dat vaak dat je het doel hebt op te knippen in kleinere stappen. Dus niet van 50% facturen in 1x goed, direct naar 100% facturen in 1x goed (wat überhaupt een utopie is). Maar neem eerst eens de stap naar bijvoorbeeld 65%. Helpt bij het vieren van successen.

3. Stuur bij!

Wees niet een team dat wel elk jaar tijd besteedt (verspilt) aan het opstellen van (jaar)plannen en doelen, om er vervolgens niets meer mee te doen. Zorg ervoor dat met het team vaste dagelijkse, soms wekelijkse momenten zijn om samen bij te sturen op de doelen. Maak samen een (digitaal) bord waarop de doelen en de voortgang in één oogopslag zichtbaar zijn. En bespreek deze op een effectieve en energieke manier, zodat iedereen actief deelneemt en bijdraagt.

Natuurlijk zijn er voor het houden van een goed overleg ook allerlei handige tips & trics.
Die komen in een volgende blog aan bod!

Ed Slatman
Lean Trainer & Consultant bij Lean2Succes

Call me back

Request a quote

Download brochure

Vraag hier een offerte aan voor een Incompany Training

Al onze trainingen kunnen ook incompany worden gegeven. Voor meer informatie over de mogelijkheden en om, geheel vrijblijvend, een offerte te ontvangen kun je hieronder je gegevens invullen.