Wat is Lean?

Lean is een filosofie waarbij het creëren van waarde voor de klant centraal staat en iedereen in de organisatie gericht is op continu verbeteren.

Het doel van Lean is het creëren van maximale waarde voor de klant op de meest effectieve en efficiënte wijze. Binnen Lean doen we dit met name door het elimineren van Verspilling.

Door het toepassen van Lean zullen de doorlooptijd en het aantal fouten afnemen, terwijl de kwaliteit, klanttevredenheid én medewerkerstevredenheid toenemen. Betere resultaten dus, die vaak ook leiden tot lagere (relatieve) kosten.

Lean is meer dan de tools alleen. Het gebruik van een paar tools betekent niet automatisch dat je volgens de Lean principes werkt. Lean draait om continu verbeteren en dat kan alleen als het onderdeel wordt van de bedrijfscultuur.

De Lean methode is afkomstig van de Japanse autofabrikant Toyota, waar het in de jaren 50 is ontstaan. Inmiddels wordt Lean wereldwijd succesvol toegepast in allerlei verschillende sectoren zoals o.a.

– Financiele dienstverlening
– Hospitality
– IT
– Productie en techniek
– Onderwijs

Wil je zelf ervaren wat Lean is? Kom dan naar onze gratis Lean Kennismakingstraining!

De 5 Lean principes

Lean bestaat uit 5 stappen, de zogenaamde Lean principes.

De eerste is het denken in Waarde: welke producten en/of diensten bieden waarde voor de klant, wat wil de klant van je organisatie afnemen?

De volgende is de Waardestroom: de totale keten van activiteiten die ervoor zorgt dat het product of de dienst tot stand komt. Hierin bekijken we ook welke stappen wel of geen waarde toevoegen.

Wanneer we de Waardestroom in beeld hebben, komt stap 3: het zorgen voor Flow, oftewel de doorstroming in de Waardestroom.

Daarna wordt het mogelijk om te zorgen dat we alleen nog produceren wat de klant wil hebben: Pull.
De klant trekt de producten als het ware uit de organisatie.

De vijfde stap is Perfectie, want na het uitvoeren van de eerste 4 stappen zal niet alleen blijken dat er heel veel verbeterd is, maar ook dat er weer nieuwe verbeteringen mogelijk zijn.

Het streven naar Perfectie leidt tot een Lean Cultuur van Continu Verbeteren.