Lean is een filosofie waarbij het creëren van waarde voor de klant centraal staat en iedereen in de organisatie gericht is op continu verbeteren.
Lean heeft als doel om maximale waarde te creëren voor de klant op de meest effectieve en efficiënte wijze. Binnen Lean doen we dit met name door het elimineren van Verspilling.
Door het toepassen van Lean zullen de doorlooptijd en het aantal fouten afnemen, terwijl de kwaliteit, klanttevredenheid én medewerkerstevredenheid toenemen. Betere resultaten dus, die vaak ook leiden tot lagere (relatieve) kosten.
Lean is meer dan de tools alleen. Het gebruik van een paar tools betekent niet automatisch dat je volgens de Lean principes werkt. Lean draait om continu verbeteren en dat kan alleen als het onderdeel wordt van de bedrijfscultuur.
Waar kan Lean worden toegepast?
De Lean methode is afkomstig van de Japanse autofabrikant Toyota, waar het in de jaren 50 is ontstaan. Inmiddels wordt Lean wereldwijd succesvol toegepast in allerlei verschillende sectoren zoals o.a.
– Financiële dienstverlening
– Overheid
– Hospitality
– IT
– Productie en techniek
– Onderwijs
– Zorg en Welzijn
Kijk ook eens in ons Lean ABC, daar vind je alle Lean-begrippen uitgelegd.
Wil je weten welke Lean training voor jou geschikt is? Wil je zelf leren hoe je Lean in jouw organisatie toepast?