De kracht van Lean

Het is januari, dus een mooi moment om terug te kijken op het afgelopen jaar. Door omstandigheden was het ook voor ons een ‘mager’ jaar. Op zich toepasselijk 😊, maar het was toch anders dan we ons hadden voorgesteld.

We hebben al eens een persoonlijke terugblik gedaan en dit jaar hebben we gekozen om eens te kijken wat er het afgelopen jaar zoal is bereikt met Lean bij deelnemers aan onze trainingen en bij onze klanten.

Zeer uiteenlopende organisaties

Gelukkig zijn er toch heel veel verbeteringen doorgevoerd bij zeer uiteenlopende organisaties, zoals onder andere Milieu Service Nederland, Patijnenburg, Gemeente Edam-Volendam, Werkom, Voedselbank Utrecht, ING, Gédé Verpakkingen, Stichting Babyspullen, Koninklijke BAM groep, Energie Service Noord West, Hotel Okura Amsterdam, SPAR, Bejo Zaden, FDS Signmakers, Herbalife Nutrition, Athora Netherlands (voorheen VIVAT), PCI Nederland en Gemeente Amsterdam.

Gerealiseerde verbeteringen

Ter inspiratie wil ik graag een paar voorbeelden noemen, zodat ook duidelijk wordt welke uiteenlopende zaken je kunt verbeteren met behulp van Lean:


Hogere klanttevredenheid

  • Het proces van teruggestuurde goederen en de bijbehorende terugbetalingen is in kaart gebracht en verbeterd. De bewerkingstijd verbeterde met bijna 40% en de tijd die de klant moet wachten is met 65% (!) teruggebracht.

Hogere medewerkerstevredenheid

  • Het opstartproces voor nieuwe medewerkers: door een aantal zaken vóór de eerste werkdag te regelen en een aantal zaken direct op de eerste werkdag, zijn nieuwe medewerkers veel eerder productief én voelen ze zich veel meer welkom.
  • In dezelfde organisatie worden die nieuwe medewerkers nu ook veel beter ingewerkt, waardoor de productiviteit én de medewerkerstevredenheid zijn toegenomen.
    De meetbare impact is zo’n € 90.000 per jaar…

Lagere werkdruk

  • Door het optimaliseren van de rijroutes van monteurs is ongeveer 7 FTE aan tijd beschikbaar gekomen. Dat geeft de monteurs wat lucht in hun zeer drukke dagen.
  • Overbodige handelingen en activiteiten zijn herkend en gestopt. Daardoor is er meer rust en meer tijd om de juiste zaken te doen.
  • Het ‘orderpick’-proces is verbeterd en dat levert een tijdswinst van zo’n 500 uur per jaar op.
  • Een team is dagstarts gaan doen, in plaats van de standaard vergaderingen. Dat leverde een tijdswinst van ongeveer 2000 uur per jaar op.

Hogere productiviteit

  • Een productieproces is in kaart gebracht en daarna verbeterd. Hierdoor nam de productiviteit toe met 22%, terwijl er niemand harder is gaan werken!

Lagere kosten

  • Ongebruikte softwarelicenties zijn stopgezet. Dat scheelde zomaar € 20.000 per jaar. Dat is snel verdiend!
  • Door eens kritisch te kijken naar alles wat er geprint werd en vooral naar wat er mee gedaan werd, worden er nu, per jaar, bijna 100.000 vellen papier minder geprint.
  • Voor het versturen van orders worden nu 20% kleinere dozen gebruikt, omdat iemand na een training hier eens kritisch naar keek. Dit scheelt veel transportkosten en tijd.

Voor de meeste van bovenstaande voorbeelden geldt dat het een relatief kleine inspanning heeft gekost en een hoop heeft opgeleverd.

Ben jij ook benieuwd wat er in jouw werk allemaal beter, sneller en leuker kan? Neem dan eens contact met ons op.

Ed Cramer
Lean Trainer & Consultant
Edcramer@lean2succes.nl
06 39694777

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 + 2 =