Doe jij wel de juiste dingen?

Waar wil je naar toe?
Ken je het verhaal van Alice in Wonderland? Op een gegeven moment komt Alice bij een splitsing in de weg en dan vraagt ze aan de Cheshire Cat “Kunt u mij alstublieft vertellen welke weg ik zou moeten nemen?”, “Dat hangt er voor een groot deel vanaf waar je naar toe wilt” zegt de Cat. “Dat maakt me niet veel uit” zegt Alice, waarop de Cat antwoordt “Dan maakt het ook niet uit welke weg je neemt”. “Zolang ik maar ergens kom” voegt Alice nog toe “Oh dat kom je zeker…” zegt de Cat “… als je maar lang genoeg doorloopt”.

Verdwaalde medewerkers
Veel medewerkers voelen zich als Alice: ze weten (figuurlijk) niet welke kant ze op moeten, wat er precies van hen verwacht wordt. Dit kan komen doordat doelen ontbreken, maar ook door een gebrek aan communicatie hierover. Het niet duidelijk zijn van de doelen zorgt ervoor dat activiteiten worden uitgevoerd die elkaar niet versterken en mogelijk zelfs tegenwerken en dat afdelingen gestuurd worden op prestaties die niet of nauwelijks bijdragen aan het presteren van de organisatie als geheel.

Verspilde energie
Vergelijk het met het duwen van een auto: als 2 personen achter een auto gaan staan en gaan duwen, dan zal de auto snel in beweging komen. Als 1 van beiden echter aan de voorkant gaat staan, dan kunnen ze beiden heel hard duwen, maar zal de auto waarschijnlijk niet voor of achteruit gaan. Terwijl de energie die erin gestopt wordt misschien nog wel groter is dan in het eerste geval. Er is duidelijk sprake van verspilling.

splitsing

Ontevreden klanten
In organisaties zien we vaak van dit soort verspilling. En dat heeft gevolgen voor zowel de medewerkers als voor de organisatie. De medewerkers kunnen hun motivatie verliezen en zelfs gefrustreerd raken, doordat ze zingeving in hun werk missen. De organisatie krijgt hier op termijn last van, want niet alleen zal het verzuim en verloop stijgen, ook de klanten zullen het merken. Medewerkers die niet lekker in hun vel zitten maken eerder fouten en daar krijgen uiteindelijk de klanten mee te maken. En een slechte ervaring bij een klant is moeilijk te herstellen. Een goede reputatie komt te voet en gaat te paard…

Concrete doelen bepalen
Wanneer het voor medewerkers niet duidelijk is welke kant hun werkgever op wil, dan is het dus noodzaak om dit duidelijk te maken. Het zou zelfs kunnen dat de gewenste richting voor het management van de organisatie zelf ook niet (voldoende) duidelijk is. In dat geval zal er meer werk verzet moeten worden en zal er eerst een visie en missie ontwikkeld moeten worden met bijbehorende strategische doelen. En vervolgens zal er een vertaling van die strategische doelen naar de bedrijfsonderdelen, afdelingen en werknemers moeten plaatsvinden. Er zullen op alle lagen in de organisatie doelen bepaald moeten worden, meetbare concrete doelen die allemaal met elkaar in lijn zijn. Dit vergt leiderschap en communicatie, heel veel communicatie.

Zelfde energie, beter resultaat
Transparante en herkenbare doelen zullen ervoor zorgen dat medewerkers weten wat zij persoonlijk bijdragen aan hun afdeling, aan de organisatie en aan de klanten. Daarnaast zal het ervoor zorgen dat de activiteiten van de medewerkers en de verschillende afdelingen en bedrijfsonderdelen dezelfde doelen hebben en elkaar dus versterken. Met dezelfde energie zullen de resultaten aanzienlijk verbeteren!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *