Ga kijken, vraag waarom en toon respect.

Wat goed dat jij getuige bent van mijn allereerste blog ooit! Ik voel mij zeer vereerd dat ik namens Lean2Succes een blog mag schrijven. Nooit gedacht dat ik nog eens zoiets zou doen, een blog schrijven. Ik ben benieuwd hoe jij, de lezer, dit beleeft en of dit voor herhaling vatbaar is!

Deze week ben ik weer heerlijk geïnspireerd door de mensen om mij heen. Gewoon omdat ze zaken heel logisch benaderen, drempels wegnemen en verbeteren makkelijk maken. Gewoon door daar te zijn waar het werk gedaan wordt, bij de mensen die direct klantwaarde toevoegen.

Zoals jullie ongetwijfeld weten, hebben wij op woensdag 17 februari wederom onze Lean Kennismaking gegeven. Een moment om even aan het Lean gedachtengoed te ruiken, er mee te spelen en het plezier dat het kan geven, te zien en te ervaren. Op enig moment in de training staan wij stil bij de zogenaamde Lean cultuur en daarbij tekenen wij de traditionele organisatie-piramide op zijn kop. Dus klanten eerst en daarna de medewerkers die direct klantwaarde toevoegen, daarna het management dat als taak heeft om hun medewerkers te ondersteunen in het uitvoeren en (leren) verbeteren van hun werk. Een van de aanwezige deelnemers plaatste de opmerking; “Ik vind een pizzamodel veel beter. Ik heb 60 man in dienst, werk tussen mijn mensen in en samen bedienen wij onze klanten. Ik weet precies wat er speelt en wat er van mij gevraagd wordt, omdat ik elke dag op de werkvloer en bij mijn klanten rondloop”.

Daar word ik nu blij van! Iemand die dat gedrag als directeur/manager logisch en vanzelfsprekend vindt. De Lean filosofie zegt niet voor niets: Ga Kijken!

Voormalig Toyota-topman Fujio Cho is de bedenker van het bekende Lean-mantra: “Go see, ask why, show respect”.

Go see: leiders zijn aanwezig op de werkvloer, de enige plek waar waarde wordt gecreëerd voor de klant, en doorlopen fysiek de waardeketen (Gemba walk). Ze doen dit om de werkvloer te begrijpen.
Ask why: goede leiders zijn beter in het stellen van vragen dan in het geven van antwoorden. Door vragen te stellen ontdekken ze waar medewerkers hulp nodig hebben om nog beter te kunnen presteren.
Show respect: benader iedereen altijd met respect en kijk op de werkvloer ook naar signalen van een gebrek aan respect, zoals overbelasting van medewerkers. Geef medewerkers de verantwoordelijkheid en het mandaat problemen op te lossen. De kennis zit bij de medewerkers.

2016-03-02 Foto voor blog 2

Op vrijdag 19 februari waren wij gevraagd om te helpen bij de sociale werkplaats (DSW) in Voorburg. Dit deden wij samen met de voorvrouw en de teamleider. Nadat we de medewerkers hadden ingelicht waarom we kwamen en we toestemming van hen hadden gekregen, zijn we samen met hen aan de slag gegaan. We hebben geobserveerd, vragen gesteld, metingen gedaan van verschillende werkwijzen en besproken wie wat leuk vindt om te doen. Samen met de mensen hebben wij een nieuw proces voor het sorteren en vouwen van wasgoed vormgegeven. Uiteraard met respect voor ieders talenten en beperkingen!

Aan het einde van de ochtend hebben wij met elkaar een 1e versie van een nieuw productieproces opgebouwd. Klaar om mee aan de slag te gaan en verder te verbeteren, naar tevredenheid van de medewerkers! Dit laat voor mij eens te meer zien wat de toegevoegde waarde is van “Ga kijken, vraag waarom en toon respect”. Net als de directeur die de Lean Kennismaking bezocht, die tussen zijn mensen loopt, meewerkt en zijn klanten dagelijks ontmoet.

Ik werd ontzettend blij van deze verschillende ervaringen en ik hoop dat jij er iets aan hebt! Met voldoening en een dankbaar gevoel, sluit ik deze eerste blog af.

Ed Slatman

3 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *