Beste Lean & Scrum opleider van Nederland

Kaizen

Wat is Kaizen

Kaizen is het Japanse woord voor Continu Verbeteren. Om precies te zijn, bestaat het uit de woorden Kai, wat ‘Verandering’ betekent, en Zen, wat ‘Goed’ betekent. Met Continu Verbeteren bedoelen we: dagelijks even de tijd nemen om te verbeteren. In Lean organisaties zoekt iedereen dagelijks naar mogelijkheden om het werk makkelijker, leuker en/of klantgerichter te maken. Het gaat hierbij om verbeteringen, in kleine stapjes, door de medewerkers zelf. Dat verbeteren in kleine stapjes gebeurt continu in een Lean cultuur. Fouten worden dan gezien als verbeterkansen.

Voor Kaizen is transparantie nodig: iedereen is open over fouten die optreden.

Kaizen levert erg veel op:

Kaizen draait om de mensen in een organisatie: iedereen werkt elke dag aan het verbeteren van zijn werk.
Dit zorgt ervoor dat medewerkers:
• weten welke waarde ze toevoegen voor de klanten
• hun creativiteit kunnen gebruiken en zichzelf kunnen ontwikkelen
• de veiligheid van hun werkplek optimaliseren
• heel erg betrokken zijn bij hun werk

Toyota en Kaizen: Het Succesverhaal van Continue Verbetering

Toyota is wereldwijd bekend geworden om haar toepassing van de Kaizen-filosofie, die aan de basis ligt van het succes en de innovatiekracht van het bedrijf. Als een van de pioniers op het gebied van Lean en continue verbeteren, heeft Toyota Kaizen niet alleen geïntroduceerd, maar ook verfijnd tot een systeem dat inmiddels wereldwijd wordt nagevolgd.
Default Value

Kaizen of Continu Verbeteren bestaat uit 3 factoren

1.
Elke dag: Vaak doen mensen een verbeterproject, bijvoorbeeld 5S, en denken dan dat ze klaar zijn of dat ze een nieuw project gaan oppakken over 3 maanden. Continu betekent elke dag.
2.
Iedereen: Het betreft alle niveaus in de organisatie, dus van de medewerkers t/m de directeur. De voorbeeld-functie van een directeur zorgt ervoor dat verbeteringen in zijn gedrag een grote impact hebben.
3.
Overal: Niet alleen Productie heeft een verantwoordelijkheid om continu te verbeteren. Ook alle andere afdelingen, zoals Inkoop, Verkoop, Facturatie en Ontwerp, moeten continu verbeteren.

Veelgestelde vragen

Wat betekent Kaizen letterlijk?
Kaizen = Continu Verbeteren. Kai betekent “Verandering” en Zen betekent “Goed”.
Wat is de kracht van Kaizen?
Kaizen focust op kleine, dagelijkse verbeteringen, terwijl veel andere methoden zich richten op grotere, ingrijpende veranderingen. Dit maakt Kaizen flexibel en eenvoudig toe te passen voor iedereen.
Lean White Belt

Maak gratis kennis met Lean!

Ervaar zelf hoe leuk het is:

Is Kaizen ook waardevol voor jouw organisatie?

Maak dan ook eens kennis met alles wat Lean nog meer te bieden heeft, en schrijf je in voor onze gratis White Belt training! Wil je deze en andere Lean-tools zelfstandig leren toepassen? Kijk dan bij de Yellow, Green of zelfs Black Belt.

Ruud, consultant bij Lean2Succes

Call me back

Request a quote

Download brochure

Vraag hier een offerte aan voor een Incompany Training

Al onze trainingen kunnen ook incompany worden gegeven. Voor meer informatie over de mogelijkheden en om, geheel vrijblijvend, een offerte te ontvangen kun je hieronder je gegevens invullen.