Wat is Kanban
Kanban komt van het Japanse kan (visueel) en ban (kaart of bord) en is een hulpmiddel binnen Pull en Just-In-Time. Kanban werd uitgevonden bij Toyota door Taiichi Ohno en is een systeem om te signaleren wanneer iets nodig is. Een goed Kanban systeem zorgt ervoor dat je nooit misgrijpt en tegelijkertijd slechts een minimale hoeveelheid voorraad nodig hebt.
De voordelen van het gebruik van Kanban kaarten, bakken en borden
• De eenvoud
• Je grijpt nooit meer mis
• Minimale hoeveelheid voorraad
• De koppeling tussen verschillende processtappen
• Inzicht in de status van je voorraad
• Work in Process gecontroleerd en dus hoge doorloopsnelheid
Zie hier hoe Kanban werkt in de praktijk
Er zijn verschillende vormen van Kanban
1.
Kanban Kaarten: Op een Kanban kaart staat vaak het gewenste product en aantal, de locatie waar het vandaan moet komen en waar het heen moet. Ook kan er een afbeelding van het product op staan.
Een bekend hamburgerrestaurant maakt hier bijvoorbeeld gebruik van: de verschillende soorten hamburgers liggen, elk in hun eigen rij, in verschillende hoeveelheden gereed voor de klanten. In elke rij zit ergens tussen de hamburgers een metalen Kanban kaart. Als er nog x hamburgers zijn komt de baliemedewerker deze Kanban kaart tegen en geeft deze aan de keuken. Op de Kanban kaart staan het soort hamburger en een aantal. De Kanban kaart fungeert als werkorder voor de keuken, zodat daar die hamburger(s) weer gebakken gaan worden, in het aantal dat op de Kanban kaart genoemd wordt. Op de Kanban kaart staat ook de positie genoemd waar de Kanban kaart teruggeplaatst moet worden als de hamburgers gebakken zijn. De hoeveelheid hamburgers die gebakken moet worden én de positie waar de Kanban kaart teruggeplaatst moet worden, verschillen per soort hamburger i.v.m. de baktijd en de omloopsnelheid.
2.
Kanban bakken: Een ander voorbeeld van Kanban is het "twee-bakken-systeem". Dit wordt gebruikt bij bevoorrading van werkstations met onderdelen. In beide bakken liggen (dezelfde) onderdelen die nodig zijn voor de productie. Er wordt altijd uit 1 bak tegelijk gewerkt. Zodra deze bak leeg is, wordt deze apart gezet als signaal voor herbevoorrading. De tweede bak wordt nu gebruikt voor de productie. Ondertussen wordt de eerste bak gevuld en teruggeplaatst. Zodra de tweede bak leeg is, wordt deze apart gezet, enzovoort. Op de bakken zit een Kanban kaart met de info over het product (onderdeel) en de locatie waar het vandaan moet komen en naar toe moet. Het aantal onderdelen per bak wordt bepaald door de snelheid van het produceren en bijvullen. Het ontvangen van een Kanban kaart of bak triggert altijd het vervoeren, produceren of bevoorraden van een product of een onderdeel.
3.
Kanban bord: Een Kanban bord is, in tegenstelling tot de Kanban kaarten en Kanban bakken, niet zozeer bedoeld om fysieke voorraad binnen de perken te houden, maar richt zich meer op de werkvoorraad. Een Kanban bord bestaat, in de simpelste vorm, uit 3 kolommen: “Te doen", "Onderhanden" en "Gereed". In de kolom “Te doen” hangen kaarten met alle orders (of taken) die opgepakt kunnen worden, op volgorde van prioriteit: de belangrijkste hangt bovenaan. In de kolom “Onderhanden” hangen kaarten met de orders waaraan gewerkt wordt. In de kolom “Gereed” hangen de kaarten met de orders die afgerond zijn.
Veelgestelde vragen
Wat betekent Kanban?
Kanban komt van het Japanse kan (visueel) en ban (kaart of bord).
Wat is een WIP limit?
De hoeveelheid onderhanden werk wordt ook wel “Work in Process” genoemd, oftewel WIP.
Door het verlagen van de hoeveelheid WIP en het toepassen van Kanban zullen medewerkers met minder orders tegelijkertijd bezig zijn en krijgen ze meer focus op het werk. Hierdoor verbetert, behalve de doorlooptijd, ook de kwaliteit.