Wat is Scrum
Scrum is de bekendste Agile methode. Scrum is een manier om, in teams met alle benodigde vaardigheden, software of andere producten te ontwikkelen in korte sprints van 1 tot maximaal 4 weken. Na elke sprint wordt werkende software of een werkend product opgeleverd. De klant heeft dus al heel snel de beschikking over een deel van het product, waarbij er na elke sprint, van 1 – 4 weken, nieuwe functionaliteit aan wordt toegevoegd. De klant geeft feedback na elke sprint en dat zorgt ervoor dat je continu kunt bijsturen op basis van de klantwens. Dit is een zeer groot voordeel van Scrum.
Binnen Scrum is het team erg belangrijk. Zij zijn samen verantwoordelijk voor het resultaat en werken heel nauw samen. Ze hebben samen ook alle benodigde kennis en vaardigheden.
Er zijn veel overeenkomsten tussen Scrum en Lean en ook 1 groot verschil: Scrum is met name geschikt voor projecten en productontwikkeling en Lean is meer geschikt om de dagelijkse gang van zaken optimaal in te richten en te besturen
Daarom lopen Scrum projecten niet uit en voldoen altijd aan de klantwens.
1.
Kort-cyclisch werken is een oplossing om met onzekerheid om te gaan
Met Scrum wordt, in tegenstelling tot traditioneel projectmanagement, het eindresultaat niet vooraf volledig uitgedacht en uitgewerkt. Wel is er een visie op het product of de dienst beschreven. Van een gedetailleerde planning is geen sprake. Er wordt zo ook rekening gehouden met onzekerheden. Onzekerheden kunnen zitten in een veranderende klantwens, een verandering in de markt of gebeurtenissen die impact hebben op de markt waarin je actief bent. Wel is er een geprioriteerde lijst van alle wensen en eisen die op dat moment bekend zijn, de Product Backlog.
In korte cycli van 1 tot 4 weken worden de hoogst geprioriteerde wensen en eisen gepland en opgepakt, de Sprint. Tijdens de uitvoering van dit werk wordt er dagelijks kort maar krachtig bijgestuurd. Denk aan problemen die zich voordoen op de voortgang op het geplande werk. Als de sprint voorbij is, start de nieuwe sprint en plannen we de wensen en eisen die op dat moment het hoogst geprioriteerd zijn. En dit kunnen natuurlijk heel goed nieuwere wensen en eisen zijn die eerder nog niet bekend waren.
2.
Elke sprint effectiever en efficiënter door continu te verbeteren
Inmiddels is duidelijk dat we binnen Scrum kort-cyclisch plannen. In elke sprint wordt het op dat moment hoogst geprioriteerde gepland en opgepakt. En dat gaat in samenspraak met de (interne of externe) klant. Zij kunnen het best aangeven waar zij op dat moment behoefte aan hebben. Natuurlijk zorgen we er zo voor dat we altijd invulling geven aan de meest belangrijke behoeften op dat moment.
We zorgen er echter ook voor dat we niet werken aan wensen en eisen, bedacht voorafgaand aan de start, die eigenlijk helemaal niet waardevol zijn. Aan het eind van de Sprint vragen wij feedback aan onze klant op het resultaat. Zeer waardevol als input voor volgende Sprints.
3.
Door samen te werken met je klant, is de klantbehoefte duidelijk
Continu verbeteren zit helemaal verweven in de Scrum methodiek. Binnen Scrum maken we ook echt tijd, elke sprint weer, om bewust stil te staan bij wat we hebben geleerd, de Sprint Retrospective. Tijdens dit overleg worden alle aspecten van de afgelopen sprint geëvalueerd, met als doel om de volgende sprint nog weer efficiënter en/of effectiever te zijn richting de klant.
Scrum zorgt er dus voor dat je aansluit bij de behoefte van de klant en snel waardevolle en concrete resultaten oplevert. De zin: “Oh shit, het project loopt weer uit” zou dan ook niet meer nodig hoeven te zijn binnen jouw organisatie.