Gelukkig krijgt werkgeluk de laatste 10 jaar steeds meer aandacht. Vooral omdat het ervaren van werkgeluk voor de mensen in je organisatie cruciaal is.
Het denken en werken volgens Lean, is in mijn ogen onmisbaar om dit geluk te bevorderen. Hoe? Daar ga ik in deze blog mijn antwoord op geven.
Kenmerken van werkgeluk
Onderzoek wijst uit dat je werkgeluk kunt beïnvloeden via 6 elementen. De mate waarin deze invloed hebben op het werkgeluk verschilt per persoon. Ik zet ze hier voor je op een rijtje en laat je zien hoe Lean hieraan bijdraagt.
Lean zorgt voor Verbinding
Een goede band met collega’s en leidinggevende is enorm belangrijk voor werkgeluk. Het gaat hier over verbinding voelen. Als je graag een lang en gelukkig leven wilt, dan laat onderzoek zien dat ‘verbinding’ heel belangrijk is.
Ik denk dan meteen aan het gesprek dat ik had met een sensei van de Toyota Academie. Ik was daar op een studiereis om op zoek te gaan naar de roots van Lean. Die liggen tenslotte bij Toyota in Japan. We kregen de mogelijkheid om vragen te stellen aan de sensei. Mijn vraag was; als u ergens begint met het toepassen van deze manier van denken en werken, waar begint u dan mee? Ik verwachtte iets van ‘breng alle processen in kaart’ of ‘haal alle knelpunten op en ga aan de slag’.
Zijn antwoord was heel anders. Hij zei; begin met het vormen van een team, breng de teamspirit terug, zorg voor verbinding! Dat is het belangrijkste. Maak de afspraken van omgang en samenwerking helder en ga daarop reflecteren en verbeteren.
Tja dacht ik toen, de set aan werkafspraken is niet voor niets een vast onderdeel van een dagstartbord…. En als je op alle werkprocessen bezig bent met continu verbeteren, waarom dan niet met de samenwerking binnen het team?!
Autonomie is standaard binnen Lean
Meer concreet voor mij ‘eigen regie’. De mate waarin je zelfstandigheid hebt in het werk, eigen beslissingen kan nemen. Hoe meer aanwezig, hoe beter je leert vertrouwen op eigen kennis en kunde en hoe beter voor het zelfvertrouwen. Autonomie wordt gestimuleerd binnen Lean. Het zijn juist de mensen die het werk uitvoeren, die problemen kunnen signaleren en de beste manier weten om deze goed op te lossen.
Wij keren de organisatiepiramide om, zodat klanten en medewerkers het belangrijkste worden. De primaire taak van management is om hen te ondersteunen in het continu verbeteren en behalen van de bedrijfsdoelen. Ook zijn het niet de engineers of beleidsmedewerkers die bepalen hoe een product of service tot stand komt, maar de mensen die het daadwerkelijk doen.
Lean haalt je uit je comfort zone
Door nieuwe ervaringen op te doen en nieuwe dingen te leren, geef je een boost aan je zelfvertrouwen. En wist je dat je door je brein steeds nieuwe prikkels te geven, je ook mentaal fitter blijft?! Laat dit nu een vast onderdeel van de Lean manier van denken en doen zijn. Om problemen op te lossen, verbeteringen uit te proberen, heb je uit je comfort zone te komen. Niet alleen in het fysieke werk, ook in bijvoorbeeld de onderlinge communicatie. Het slimste is om dit te doen in kleine stapjes zodat je vele geluksmomentjes creëert. Belangrijk om de honger naar verbeterkansen te houden.
Lean houdt je vitaal
In een bedrijf waar Lean denken en werken gewoon is, wordt ook bewust aandacht besteed aan vitaliteit. Denk aan lunchwandelen, oefeningen tijdens een dagstart of de mogelijkheid om te sporten. Werk dat zwaar is voor het lijf, wordt zoveel mogelijk beperkt (zeker als het verspilling is!) en zo georganiseerd dat het geen overbelasting veroorzaakt. Daarom zie je tegenwoordig in bijvoorbeeld de automotive industrie, vooral bij Toyota, zoveel aanpassingen in het proces om dit zware werk door robots te laten doen.
Door voldoende beweging, komen er allerlei hormonen vrij die zorgen voor een gelukzalig gevoel. Denk aan serotonine, dopamine en endorfine.
Lean maakt jouw zingeving duidelijk
Voor welk werk kom jij graag je bed uit? Werk zorgt voor een (noodzakelijk) inkomen, maar hoe past het bedrijf bij jouw idealen? Hoe voegt hetgeen wat ik doe waarde toe voor mijn klanten, gasten, cliënten, patiënten, bewoners, burgers, collega’s, etc. Met de Lean manier van werken en denken heeft elk persoon helder, hoe zij/hij bijdraagt aan de waarde voor de klant. Door de manier van strategie bepalen, doelen stellen en hier samen aan te werken. Het hebben van een doel is nodig om te kunnen verbeteren, experimenteren en succes te ervaren. Dus ook hier tikt Lean de box aan.
Lean helpt je reflecteren en keuzes maken
Blijf proactief, reflecteer regelmatig op jouw situatie, maak keuzes en stuur op tijd bij. Om te voorkomen dat je vastgeroest blijft zitten op een werkplek die je niet gelukkig maakt.
Reflectie doe je elke maand, week en dag. Niet alleen reflectie op werkzaamheden, maar ook op jou als persoon. In de gereedschapskist van Lean worden verschillende technieken aangereikt om te reflecteren en (kleine) stapjes te maken voor meer werkgeluk.
De Lean filosofie speelt in op alle kenmerken
In mijn ogen, als echte beleaner, heeft deze manier van werken en denken alles in zich om met elkaar succesvol te zijn. En voor ieder persoon om zijn recht op werkgeluk te realiseren.
Het is tijd om Lean niet alleen als een methode, maar als een manier van denken te omarmen. Samen kunnen we bouwen aan een toekomst waarin medewerkers werkgeluk ervaren en het beste voor hun organisatie kunnen doen.
Ed Slatman – Lean Black Belt