Lean werkt ook in een kwekerij

Lean in Kwekerij

Nederland is de grootste voedselexporteur ter wereld, las ik laatst. Vanaf een toch zeer beperkte oppervlakte zien wij kans om niet alleen onszelf, maar ook een deel van de wereld te voeden. Dat is informatie die in mijn omgeving niet iedere dag met gepaste trots gedeeld wordt. Terwijl daar wel reden toe is.

Een van de klanten van Lean2Succes is een Nederlands opkweekbedrijf met 27 hectare kassen, waarin groente en perkgoed worden gekweekt. Het perkgoed staat onder andere bij Albert Heijn en de Praxis. De groente wordt opgekweekt, zodat andere tuinders over de eerste groeifase geen zorgen hebben en zich kunnen richten op de oogst en alles wat daarvoor nodig is.

Kenmerkend voor de bedrijfstak zijn de grote aantallen. Het gaat soms om miljoenen plantjes. En hoewel het om levend goed gaat, blijken wij als consument minder warm te lopen voor plantjes, die in allerlei verschillende formaten op een zogenaamde “Deense kar” bij de Praxis staan. Wij zien graag een standaard grootte.

Dat vraagt veel van de gepassioneerde werkers in de bedrijfstak. Omdat het om levend goed gaat, wordt er regelmatig langer en harder gewerkt dan de meesten van ons gewend zijn. Plantjes stoppen niet met groeien in het weekend. Afnemers van miljoenen plantjes weten precies wanneer ze de plantjes nodig hebben en wanneer ze dus willen dat ze klaar staan.

De afdelingen Verkoop, Productie en Kweek moeten dus zeer goed op elkaar aangesloten zijn. Verkoop weet wat de klant wil, Kweek doet zijn best om de planten op tijd klaar te hebben en Productie zorgt dat de juiste planten op de juiste karren staan en de vrachtwagens op tijd geladen kunnen worden.

Doordat de druk af en toe hoog oploopt, zagen wij hier wat wij in veel andere bedrijfstakken ook zien: men was geneigd te werken in silo’s. Aan het werk binnen de eigen afdeling werd meer aandacht besteed dan aan de samenwerking met de andere afdelingen. De klanten van de kwekerij nemen natuurlijk niets af van elke afdeling apart. Zij nemen het product af dat het resultaat is van de samenwerking tussen de afdelingen.

In onze Lean Yellow Belt trainingen, die wij aan collega’s van alle afdelingen hebben gegeven, is de Value Stream Map een belangrijk onderdeel. Een Value Stream Map, of VSM, maakt duidelijk hoe een product tot stand komt vanaf de eerste vraag van de klant tot aan de levering. Door het maken van een VSM stellen we vast waar en wanneer waarde aan dat product wordt toegevoegd en waar niet. En waar dat niet het geval is, gaan we op zoek naar de oorzaak en zo elimineren we verspilling.

Het was goed te zien dat de gemengde groepen in de training zich vol overgave op de VSM stortten. Wij konden zien dat het gebruiken van de VSM nieuwe inzichten gaf in het werk, dat iedereen toch zo goed kende. Het duurde niet lang voordat de eerste verbeterideeën naar boven kwamen, die direct resultaat opleverden. Het waren er zo veel, dat wij de, ook in onze training uitgelegde impact/haalbaarheidsmatrix, hebben moeten toepassen, om een juiste prioritering te maken.

Natuurlijk zijn er ook dag- en weekstarts ingevoerd, zijn de acht vormen van verspilling overal in het bedrijf gevonden en hebben wij het gehad over hoe je verspillingen kunt leren zien.

De belangrijkste feedback van de klant was wel dat door het toepassen van Lean aan de hand van de trainingen, die Lean2Succes heeft gegeven, de muurtjes tussen de verschillende afdelingen voor een groot deel zijn verdwenen. Dat leidt tot een grotere medewerkerstevredenheid. En dat komt natuurlijk uiteindelijk degene ten goede, om wie het in elk bedrijf draait: De klant!

Als je behoefte hebt aan meer informatie over dit onderwerp, of als je wilt weten hoe wij je hierbij kunnen helpen, neem dan contact met ons op. Dat kan telefonisch, via e-mail of door een reactie achter te laten op deze blog.

Als je jouw ervaringen op dit vlak met ons wilt delen, zouden we dat enorm leuk vinden. Graag zien we jouw reactie tegemoet!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *