Beste Lean & Scrum opleider van Nederland

Ruud Keizer

Geschreven door

Ruud Keizer

Trainer & Consultant, Lean Black Belt, Scrum Master & Agile Coach

Geschreven door

Pieter van Sligtenhorst

Trainer en consultant, Lean Black Belt

Scrum

Oh Sh*t, het project loopt weer uit!

Met Scrum lopen projecten niet uit en voldoen ze aan de klantwens Tijdens onze trainingen en coaching horen en zien wij geregeld dat er allerlei problemen zijn als het gaat over het doen van projecten. Denk bijvoorbeeld aan de deadline van een project die niet gehaald wordt. Maar denk ook aan het niet invullen van de behoefte van de interne of externe klant. Maar dit hoeft niet te gebeuren. Het kan ook anders! Met Scrum lopen projecten niet uit en voldoen ze aan de klantwens

Scrum is een manier van werken die teams in staat stelt om kort-cyclisch concrete en werkende resultaten op te leveren voor de klanten die zij bedienen. Scrum bestaat onder andere uit vaste meetings en duidelijke rollen en verantwoordelijkheden. Scrum geeft invulling aan het Agile gedachtengoed. Hier kan je lezen wat Agile is. Hier volgen 3 redenen waarom met behulp van Scrum projecten niet meer uitlopen en altijd voldoen aan de klantwens.

1. Kort-cyclisch werken is een oplossing om met onzekerheid om te gaan

Met Scrum wordt, in tegenstelling tot traditioneel projectmanagement, het eindresultaat niet vooraf volledig uitgedacht en uitgewerkt. Wel is er een visie op het product of de dienst beschreven. Van een gedetailleerde planning is geen sprake. Er wordt zo ook rekening gehouden met onzekerheden. Onzekerheden kunnen zitten in een veranderende klantwens, een verandering in de markt of gebeurtenissen die impact hebben op de markt waarin je actief bent. Wel is er een geprioriteerde lijst van alle wensen en eisen die op dat moment bekend zijn, de Product Backlog. In korte cycli van 1 tot 4 weken worden de hoogst geprioriteerde wensen en eisen gepland en opgepakt, de Sprint. Tijdens de uitvoering van dit werk wordt er dagelijks kort maar krachtig bijgestuurd. Denk aan problemen die zich voordoen op de voortgang op het geplande werk. Als de sprint voorbij is, start de nieuwe sprint en plannen we de wensen en eisen die op dat moment het hoogst geprioriteerd zijn. En dit kunnen natuurlijk heel goed nieuwere wensen en eisen zijn die eerder nog niet bekend waren.

2. Door samen te werken met je klant, is de klantbehoefte duidelijk

Inmiddels is duidelijk dat we binnen Scrum kort-cyclisch plannen. In elke sprint wordt het op dat moment hoogst geprioriteerde gepland en opgepakt. En dat gaat in samenspraak met de (interne of externe) klant. Zij kunnen het best aangeven waar zij op dat moment behoefte aan hebben. Natuurlijk zorgen we er zo voor dat we altijd invulling geven aan de meest belangrijke behoeften op dat moment. We zorgen er echter ook voor dat we niet werken aan wensen en eisen, bedacht voorafgaand aan de start, die eigenlijk helemaal niet waardevol zijn. Aan het eind van de Sprint vragen wij feedback aan onze klant op het resultaat. Zeer waardevol als input voor volgende Sprints.

3. Elke sprint effectiever en efficiënter door continu te verbeteren

Continu verbeteren zit helemaal verweven in de Scrum methodiek. Binnen Scrum maken we ook echt tijd, elke sprint weer, om bewust stil te staan bij wat we hebben geleerd, de Sprint Retrospective. Tijdens dit overleg worden alle aspecten van de afgelopen sprint geëvalueerd, met als doel om de volgende sprint nog weer efficiënter en/of effectiever te zijn richting de klant.

Scrum zorgt er dus voor dat je aansluit bij de behoefte van de klant en snel waardevolle en concrete resultaten oplevert. De zin: “Oh shit, het project loopt weer uit” zou dan ook niet meer nodig hoeven te zijn binnen jouw organisatie.

Ben je benieuwd wat Scrum voor jouw organisatie kan betekenen, neem dan contact op via ruudkeizer@lean2succes.nl.

Ruud Keizer Agile & Lean Trainer/Coach bij Lean2Succes

Volg ons op LinkedIn en lees al onze updates en blogs over Lean.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call me back

Request a quote

Download brochure

Vraag hier een offerte aan voor een Incompany Training

Al onze trainingen kunnen ook incompany worden gegeven. Voor meer informatie over de mogelijkheden en om, geheel vrijblijvend, een offerte te ontvangen kun je hieronder je gegevens invullen.