Urgentie doet veranderen

Als je mij een jaar geleden zou hebben gevraagd of wij onze trainingen en consultancy ook online doen zou ik hebben gezegd: “We hebben wel een e-learning, maar we geven de voorkeur aan fysieke training en consultancy. Dat werkt beter.”.

Het was mijn overtuiging dat het overbrengen van kennis en het aanleren van vaardigheden fysiek veel meer rendement heeft dan online. Dat je dan de sfeer veel beter kunt aanvoelen en hierop in kunt spelen. Dat de kwaliteit van leren en het plezier dan hoger ligt. Ik wilde het eigenlijk ook niet anders. Mijn mind was gefixeerd op deze manier van denken en doen.

Eigenlijk reageerde ik net zoals heel veel mensen reageren als iemand een verbetering voorstelt. Je hoort dan vaak reacties als “geen tijd voor”, “hebben we al geprobeerd”, “zo doen we dat gewoon”, etc. Je kent ze vast wel, die uitspraken. En uitgerekend ik, degene die mensen probeert te motiveren en te stimuleren om het experiment aan te gaan, om te verbeteren, om iets nieuws te proberen, die jeuk krijgt van mensen die dan de spreekwoordelijke hakken in het zand zetten… ik vertoonde hetzelfde gedrag! Ik had mijn eigen excuses om het te laten zoals het is.

En toen kwam Covid 19 in beeld. Er kwamen maatregelen om ons en onze dierbaren te beschermen. Maatregelen die mijn manier van werken niet, of minder goed, mogelijk maakten. Maatregelen die ervoor zorgden dat wij onze klanten niet meer konden helpen.

Toen was er dus urgentie. Het niet kunnen helpen van onze klanten gaf ons een enorme urgentie.

Nu was er noodzaak en toen werd er een beroep gedaan op mijn (ons) aanpassingsvermogen. Fysiek kon niet meer, dus toen hebben we onze trainingen omgebouwd naar online. Met dezelfde kwaliteit, lekker interactief, met gebruik van allerlei nieuwe middelen en ik vind het fantastisch! Fantastisch om te zien hoe we dat voor elkaar hebben gebokst. Fantastisch hoe we ons hebben aangepast, nieuwe tools hebben ontdekt en nieuwe skills eigen hebben gemaakt.

Zo kunnen we onze klanten blijven helpen. We hebben ons pallet van dienstverlening uitgebreid, flexibeler gemaakt en nog meer gericht op de wens van onze klanten. De urgentie maakte het verschil!

Voor mij is het nog duidelijker geworden hoe wij als mens (en ik als persoon J) om kunnen gaan met verbetering (verandering) en wat er soms moet gebeuren om dit soort ‘doorbraken’ mogelijk te maken. Dat is ook gewoon hoe ons brein werkt. Een duwtje in de rug kan wonderen doen.

Ed Slatman

Lean Trainer & Consultant
Edslatman@lean2succes.nl
06 51841682

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

+ 12 = 21